Ev Halleri

Ben deterjan yemeyi sevmiyorum, ya siz?

Eşimin işi benim de tez çalışmam dolayısıyla İstanbul’a yerleşme kararı aldık ne yapacağımıza karar verene, yerleşecek arazi bulana kadar. İnsan kalabalıkta, şehir çılgınlığında, apartmanda, sokakta, yolda doğayı kolay unutuyor, ağaçları görmez, hayvanları duymaz oluyor. Pi’nin Hayatı adlı şirin romanda şehri elimize alıp sallasak içinden binlerce hayvanın çıkacağını söyler yazar. Gerçekten de doğa en ucube şehirde bile oradadır aslında ama görmekten yoksun gözlere görünmez. Görmek demek uğraşmak demek bir yandan. Belki de uğraşmaktan kaçtıkları için insanlar görmek de istemiyorlar. Görmek gerek ve gerekiyorsa uğraşmak.

Neye mi uğraşmak? O doğayı incitmemek için uğraşmak. Kolaya kaçmamak, doğru yolları aramak, sağduyuya yol açmak, akılla, mantıkla ve kalple yürütmek işleri.

Doğa deterjan sevmez. Teniniz de sevmez. Nasıl şişeden ağzınıza kimyasalları dökmüyorsanız, suya da, o suların ulaştığı ağaçlara, hayvanlara da o deterjanları göndermeyin!

Ev temizlemekle uğraşırken deterjanlarla köşe kapmaca oynuyorum resmen. Her yerdeler! Bilmem neresi için özel sıvı deterjan. Bilmem ne kokulu sabun. Delirmemek elde değil. Süper güç, muhteşem temizlik, çılgın hijyen… İnandıramıyorum kimseyi bunların bize gerekli olmadığına. Onlar olmadan da temizlik olabileceğine. Ya da diğerleri…ne farkeder can yakanın ne ya da kim olduğu?

Uğraşın, biraz daha zaman harcayın, biraz fazla yorulun ama doğayı unutmayın.

Evi tuttuktan sonra çılgın bir temizlik gerekti tabi, inadım inat kesinlikle garip deterjanlar sokmadım eve, şimdilik resimdekilerle idare ettik. Elma sirkesi baş tacı, bitkisel Arap sabunu da yoldaşı oldu. Karbonatı, aromatik yağları da unutmadım. Boraks ve çamaşır sodası ise olabilecek en iyi alternatiflerdi.

7 thoughts on “Ev Halleri

  1. elma sirkesini bilmiyorum ama bence arap sabunu ile temizlik olmuştur. ben de yıllardır yumuşatıcı kullanmıyorum, çamaşır deterjanını da mümkün olduğunca az tüketiyorum. insanlar inanamıyor çoğu zaman ama en küçük boy deterjan (1.5 kg mı) bizim evde en az 6 ay gidiyor ki pis insanlar da değiliz. deodorant kullanmayalı yıllar oldu. liseden beri kullanmıyorum neredeyse. evlendikten sonra hayatıma giren bulaşık makinasının deterjanını ne yapacağımı henüz çözemedim. bence iğrenç birşey o tabletler falan ama alternatifi nedir? çamaşır suyunun zaman zaman gerkli olduğunu düşünüyorum ama gene de abartmamak lazım. sıvı sabun, duş jeli kullanmadığım malzemelerden. şampuanlarda ise çok şanssız hissediyorum kendimi. hayli sıkıntılı saçlarım benim. henüz şampuanı bırakmam mümkün görünmüyor ne yazık ki. Bir de allerjik bünyem her tür kremi kabul etmiyor, aromatik yağlar falansa direk allerji sebebi. kremleri de kullanmak durumundayım şimdilik. ama en azından elimizden geldiğince azaltmalıyız kimyasal tüketimini bence de.

    • Merhaba,
      bulaşık deterjanı yerine birçok yerde Arap sabunu kullanan olduğunu okudum ben de deniyorum ama bu konuda kafalar karışık, makinelerin buna uygun olmadığını belirtenler var, ayrıca bu tür sabun hafif bir bulanıklık bırakıyor camlarda bazen… Parlatıcı yerine ise sirke en uygunu.
      Şu an bunlarla ilk denemelerimi yapıyorum.
      Aromatik yağlara allerjiniz olması şanssızlık olmuş ama zaten onlar sadece koku versin diye, Arap sabununun kokusu da yeterli geliyor bana. Ben saçıma zeytinyağı sabunu kullanıyorum 4 yıldır ve çok memnunum, ama arada saçımı sertleştirebiliyor, bu sebeple krem yerine elma sirkesi ile hafifçe duruluyorum, hemen yumuşuyor saçlarım.

  2. bulaşık makinası deterjanı için tarif yazıyorum hemen:) ben denemedim, evdeki ivrenç tabletler bitince deneyeceğim:) biryerden kopyaladım bu arada:)
    1 bardak boraks
    1bardak yemek sodası (karbonat)
    1/4 bardak tuz
    1/4+ bardak limon tuzu(citric asit)(iri kristalli değil toz şeklinde kullancaksınız)
    30 damla limon,portakal,mandalina yağlarından biri veya 10 ar damla herbirinden.
    Yapılışı;
    Plastik bir kapta önce tuz ve yağları iyice karıştırın ki topaklanma olmasın ardından
    diğerlerini ekleyin. Ben salamuralık tuz ve iri limon tuzu aldım,evde blendırdan
    geçirip toz haline getirdim.Portakal yağı kullandım aromasını daha çok sevdiğim
    için.Gerçekten koku muhteşemdi.
    bulaşık makinasının gözüne dolu dolu bir tatlı kaşığı koyuyorum. cam kavanozda
    saklıyorum..

    Boraks denen maddeyi baharatçılardan temin edilebilirsiniz.
    parlatıcı gözüne elma sirkesi

  3. hemen peşindende çamaşır deterjanı tarifi geliyor:)
    arap sabununu ön yıkama gözüne su alırken biraz ekliyorum
    ana yıkama gözüne ise çamaşır sodası,matik sabun ve sadece beyazlar için bir yemek
    kaşığı boraks ekleyerek kullanıyorum.
    Yumuşatıcı olarak ta elma sirkesi 🙂

    Not:boraks yüksek sıcaklıkta eriyen bir maddeymiş çamaşırda ve bulaşıkta
    kullanırken 70 derecede kullanıyorum.

    beyazlarda her iki gözede;
    ön yıkama gözüne bir yemek kaşığı
    ana yıkama gözüne iki yemek kaşığından biraz fazla sabun tozu ekliyorum.
    ana yıkama gözüne iki yemek kaşığı da soda ekliyorum
    dahada beyaz çıksın istiyosan ana yıkama gözüne biraz da arap sabunu
    yumuşatıcı gözünede yarım çay bardağı elma sirkesi

  4. Merhaba,

    Ben kimyasal konusunu kendine dert edinen, ama çok da takıntı yapmayan kadınlardanım. Zaten takıntılı bir tipim, daha beter takıntılara gerek yok diyorum. Ancak elbette bir anne olarak kimyasallardan olabildiğince uzak yaşamaya çalışırım

    Meyve sebzeyi mevsiminde yemeye özen gösteririm. Canım çekerse kışın domates de yerim, sadece ben ama, evdekilere olmaz. Doğala dönmek isterim ama sigara içerim ve de severek içerim. Böyle de çelişkili biriyim işte.

    Neyse size son keşfimi anlatayım: buharlı temizlik. Uzun zamandır gözüm bu buharlı temizlik aletlerindeydi. Sonra bir cesaret aldım. Benim alet hem süpürge hem buhar makinası olanlardan. Ben çok tembelimdir. İş büyür gözümde. Öyle kovayla suyla süpürgeyke uğraşmayayım diye daha kapsamlı aldım makinamı.

    Hemen dezavantajını söyleyeyim. Çok hantal bir alet. Saf ağırlığı 10,5 kilo. Bir de üstüne boruları içine suyu filan 13-15 kilo oluyor sanırım.

    Ancak buharlı temizliğe BA-YIL-DIM!! Evde hiç ama hiç deterjan kullanmadan her yeri pırıl pırıl yapıyorum. Banyo, tuvalet, halılar, koltuklar, mutfak camlar. Aklınıza ne gelirse. 0 deterjan ve 0 kol kası ile temizlik sürem çok çok kısaldı.

    Bu tip aletlerin sadece buhar makinası olarak çalışanları da var. Bence değerlendirmelisiniz. Buhar kirleri çok güzel yumuşatıyor, kurumuş bir leke sanki yere yeni damlamış gibi oluyor. Üstelik buhar harika bir mikrop kırıcı. Evdeki tozları ordan oraya savurmadan buharı püskürtüp ağırlaştırıyor.

    Kullanamayan da var tabi. Bu buharla temizlik için bira ezberleri bozmak gerek. Ben çok çabuk alıştım. O koca aleti iki katlı evimde dolandırıp duruyorum.

    Bir başka başlık: cilt bakımına argan yağı kullanıyorum ve çok memnunum. Ben sadece argan yağıyla günlük nemlendirme besleme olaylarını hallediyorum. Ama şöyle bir tarif de uyguladım memnun kaldım: aynı ölçekte argan ağı, kayısı çekirdeği yağı ve buğday yağını karıştırıp uyguluyorsunuz temiz cilde. Yalnız güneşe çıkacaksanız kayısı yağı ciltte lekeye sebep olabilir. Onan gece uygulamanızda fayda var.

    Şimdilik b kadar. Tanştığımıza memnun oldum.

Bir Cevap Yazın

